Donderdag 26 juni - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Jan en Berry Bruijn - WaarBenJij.nu Donderdag 26 juni - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Jan en Berry Bruijn - WaarBenJij.nu

Donderdag 26 juni

Blijf op de hoogte en volg Jan en Berry

27 Juni 2014 | Noorwegen, Geilo

Vandaag gaat de route oostwaarts. Eerst nemen we nog weg 13, maar bij Bu gaat deze over naar weg 7. Bij Eidfjord rijden we eerst naar de bergboerderij Kjeasen, vanwaar je een heel mooi uitzicht hebt op de Simadalsfjord. Om bij de boerderij te komen rijd je over een smal weggetje van ongeveer 5 km, waarvan de helft door een onverlichte tunnel gaat. Je mag alleen op het hele uur naar boven rijden en op het halve uur weer afdalen. Daarna zijn we verder gereden naar Ovre Eidfjord waar we een bezoek hebben gebracht aan het Hardangervidda Natursenter, waar je info krijgt over de flora en fauna op het Nationaal Park de Hardangervidda. (het grootst bergplateau van Europa, met het hoogste punt op 1.245 m). Hier draait ook een panoramafilm, opgenomen met behulp van helicopters, vliegend over het Nationaal Park. Dit was echt heel mooi om te zien. Na dit bezoek zijn we door het Mabodal en een aantal tunnels omhoog gereden naar de Hardangervidda. Even verderop zijn we gestopt bij één van de grootste watervallen van Noorwegen: de 145 meter hoge Voringsfossen. Toen we weg 7 vervolgden , kwamen we langs de Sysendammen, waar we over de dam hebben gewandeld. In totaal rijdt je zo’n 50 km over dit bergplateau, voordat je aan de oostkant bij Geilo aankomt. Daar zijn we nog een klein stukje doorgereden in zuidelijke richting en hebben toen de camper langs de kant van de weg neergezet. Tegen de avond heeft het even geregend. Geen internet vandaag.

Jan en Berry

Dit jaar gaan we voor de tweede keer met de camper naar Noorwegen. De route is al uitgestippeld en is iets anders dan in 2011 om nog meer " Noorwegen" te zien. De eerste week gaat Ilse ( petekind ) mee om de Kjerag met ons te lopen. De veerboot voor de heenreis is geboekt en we zullen later via Zweden weer terug komen. Enkele steden zoals Goteborg - Malmo en Kopenhagen in Denemarken staan ook op de lijst om te bezoeken. We hebben er weer super veel zin in en zijn benieuwd wat onze gaste van het Fjorden gebied vindt.

Actief sinds 23 April 2014