zondag 15 juni - Reisverslag uit Tonstad, Noorwegen van Jan en Berry Bruijn - WaarBenJij.nu zondag 15 juni - Reisverslag uit Tonstad, Noorwegen van Jan en Berry Bruijn - WaarBenJij.nu

zondag 15 juni

Blijf op de hoogte en volg Jan en Berry

16 Juni 2014 | Noorwegen, Tonstad

Vandaag ging er geen wekker en rond 9 uur werden we wakker. We hebben buiten in de stralende zon kunnen ontbijten. We zijn via de E39 en de 456 naar Mandal gereden, daar wat rond gekeken en de plaatselijke fanfares en drumband kunnen beluisteren, die daar door de straten liep. Vervolgens naar Lindesnes Fyr gereden waar we de zuidelijkste vuurtoren van Noorwegen hebben beklommen. Van hieruit door naar Flekkefjord en daar door de Hollanderbyen gewandeld. Dit is het oudste en mooiste deel van het plaatsje met allemaal witte houten huisjes en het Grand Hotell uit 1898. Vervolgens over de toeristische weg (nr 44) naar het Jossingfjord gereden en in Helleren 2 oude huisjes uit begin 19e eeuw bezocht, die onder een overhangende rots gebouwd zijn. De weg vervolgd naar Indre Amodt waar de Ruggesteinen ligt. Dit is een rots van 74 ton, die je kan laten wiebelen. Daarna nog even Sokndal bezocht , hier staan houten huizen uit de 18e en 19e eeuw en dit is de enige plaats van Noorwegen met een beschermde status. Toen nog via weg 501 en de E39 naar Sira gereden waar een oude hangbrug uit 1844 ligt. Hier hebben we even wat eten gekookt en op de picknickplaats gegeten. Tot slot zijn we via weg 468 nog tot voorbij Tonstad gereden en hebben daar de camper geparkeerd in the middle of nowhere. Het was inmiddels 10 uur geweest en we vonden het wel genoeg voor vandaag. We hebben vandaag echt schitterend weer gehad met de hele dag zon en heel veel gezien. Vandaag wederom geen internet.

Jan en Berry

Dit jaar gaan we voor de tweede keer met de camper naar Noorwegen. De route is al uitgestippeld en is iets anders dan in 2011 om nog meer " Noorwegen" te zien. De eerste week gaat Ilse ( petekind ) mee om de Kjerag met ons te lopen. De veerboot voor de heenreis is geboekt en we zullen later via Zweden weer terug komen. Enkele steden zoals Goteborg - Malmo en Kopenhagen in Denemarken staan ook op de lijst om te bezoeken. We hebben er weer super veel zin in en zijn benieuwd wat onze gaste van het Fjorden gebied vindt.

Actief sinds 23 April 2014